Haber

Twitter’daki beş gündem etiketinden biri sahte

14 Mayıs’ta yapılacak cumhurbaşkanlığı ve milletvekilliği seçimleri öncesi kamuoyunun doğru bilgilendirilmesinde sosyal medya platformlarının önemli bir rolü var.

Facebook, Instagram ve WhatsApp’ın çatı şirketi Meta, Türkiye’de seçim güvenliğine ilişkin bazı kararlar aldığını duyurdu ve ana sayfasında yayınladı.

Siyasi içeriklerin Facebook ve Instagram’a göre çok daha fazla görünür olduğu Twitter cephesinde seçim güvenliğine ilişkin herhangi bir önlem alınmazken, aksine bu alanda gerileme söz konusu.

Türkçe dilini seçmeniz yeterlidir.

Facebook’ta siyasi sayfaları takip etmediğiniz sürece manipüle edilme olasılığı daha düşük olmakla birlikte, Twitter’da siyasi içeriklere maruz kalabilmek için hesabın dilini Türkçe olarak değiştirmeniz yeterlidir.

Indiana Üniversitesi Sosyal Medya Gözlemevi’nde doktora sonrası araştırmacı olan Dr. Tuğrulcan Elmas’ın akademik çalışmalarına göre Twitter, güvenlik açıklarını bilmesine rağmen önlem almıyor.

Elmas’ın “Türk Twitter Trendlerine Saldıran Twitter Botlarının Aktivite ve Askıya Alma Modellerinin Boylamsal Bir Veri Kümesiyle Analiz Edilmesi” başlıklı makalesine göre, sahte gündem etiketleri 2021’de Türkiye’de kullanılmaya başlanacak. Yüzde 30 ile 50 arasında değişerek zirve yaptı. Elmas, 2023 yılının Mart ve Nisan aylarında günlük trendlere giren her beş gündem etiketinden en az birinin, hafta içi yükselip hafta sonu düşmesine rağmen sahte olduğunu belirledi.


Tuğrulcan Elmas, Indiana University’den araştırmacıFotoğraf: özel

DW Türkçe’ye konuşan Tuğrulcan Elmas, botların yürüttüğü manipülasyon kampanyalarının genel olarak AKP’nin lehine olduğuna dikkat çekerek, Millet İttifakı’nın Cumhurbaşkanlığı adayı Kemal Kılıçdaroğlu’nun seccadeye bastığı fotoğrafının, Bu ayın başlarında tartışılan konu da botlar aracılığıyla gündeme getirilen ve yayılan bir manipülasyon kampanyası.

Peki Twitter’daki manipülasyon kampanyalarındaki artışa rağmen platform buna karşı neden önlem almıyor?

İçeriği manipüle etmek ön plandadır

Tuğrulcan Elmas, Twitter algoritmasında yapılan son değişiklikle birlikte genel olarak bilinen içeriklerin kullanıcılara gösterildiğini ve bunların genellikle siyasi ve manipülatif içerikler olduğunu belirtiyor:

“Artık gündemde olan ya da yapılmak istenen her şeyi Twitter ana sayfanızda görebilir ve bu içerikten kaçamazsınız.”

Elmas’a göre Twitter, trend algoritmasını değiştirmek veya botları açıldıkça kapatmak gibi proaktif önlemler almadığı için bot sorunu çözülemiyor. Elmas, Twitter’ın altı ayda bir düzenli olarak kapanmasına rağmen bot hesapları gecikmeli kapattığını belirtiyor. Bot hesapların açıldıktan sonra beklemeye alındığını, mevcut aktif bot hesaplar kapatıldığında ise tutulan hesapların hızlı bir şekilde aktif hale geldiğine dikkat çeken Elmas, bu nedenle hesap kapatmanın etkili bir çözüm olmadığını belirtiyor.

“Suistimale son derece açık”

Türkiye’de Twitter kullanımı sadece yüzde 27 olmasına rağmen Twitter’da gündem olan bir şey diğer mecralardan çok rahat gündeme getirilebiliyor. Twitter içerikleri Ekşi Kelamlık, WhatsApp, Instagram gibi kanallar ya da haber kanalları aracılığıyla da yayılmaktadır.

“Twitter bu yüzden çok önemli. Ancak Twitter suistimale son derece açık. Bu da Twitter’ın kendi uygulamalarından kaynaklanıyor.” geçmişte kapalıydı. Bu süre zarfında 30 milyon tweet attığına dikkat çekiyor.

Twitter, Haziran 2020’de Türkiye’den 7.340 hesabı “devletle ilgili bilgi yayma operasyonlarına” karıştıkları gerekçesiyle kapattığını duyurdu.

Botlar ilk tweet’i gönderir ve siler

Elmas, geçersiz veya suni gündem konularının Türkiye’deki işleyişini şöyle açıklıyor:

“Botlar dakikalar hatta saniyeler içinde 200, 300, 500 hatta bin tweet atıyorlar ve tweet’lerinde kampanya sloganı ve rastgele kelimelerden oluşan tweetler var. Yani amaç sadece o sloganı gündem etiketi yapmak. tweetlerini silerler, bu yüzden bu botları göremezsiniz ve etiketin sahte olup olmadığını anlayamazsınız.”

Bunun aslında Twitter’ın trend algoritmasına yönelik bir siber saldırı olduğunu vurgulayan Elmas, algoritmayı kodlayan programcının bu ihtimali göremediğini, bunu 2019 ve 2020’de Twitter’a bildirdiklerini ve bir siber güvenlik şirketinde konuyla ilgili sunum yaptıklarını belirtiyor. 2021’de konferans.

“Sistematik bir manipülasyon var”

Twitter’dan spam filtresiyle ilgili bir sorun olduğuna dair yanıt aldıklarını kaydeden Elmas, kuruluşun uyarıları için kendilerine teşekkür etmesine rağmen o günden bu yana algoritmada herhangi bir değişiklik yapmadıklarını söylüyor.

Elon Musk’ın platformu satın almasının ardından bu konuda çalışan ekibin işi bıraktığını kaydeden Elmas, “Bu nedenle algoritma değişikliği konusundaki çalışmalara ara verildi. Ve bu saldırı halen kullanılıyor. Diğer ülkelerde de bu saldırıyı gözlemliyoruz ama bu saldırının başka ülkelerde sistematik olarak yapıldığını görmedik. Gündem konularının bu kadar sistemli bir şekilde manipüle edildiğini sadece Türkiye’de görüyoruz” dedi.

Elmas’ın verdiği bilgiye göre hem bot hesaplardan hem de çalıntı hesaplardan sahte ajandalar yapılıyor. Botların tweetlerini silerek ortadan kaldırma yöntemi çalıntı hesaplarda da uygulanıyor: “Hesabınızı çalan kişi hesabınızı tamamen ele geçirmiyor. Sadece trend gündem manipülasyonu için kullanılıyor. Bunun dışında hesabı geri bırakıyor.” Yani hesabı iki kişi kullanıyormuş gibi düşünün, hesabınız hacklenirse hesabınızdan tweet atıp silerler.” Bu durumda, bunu fark edemezsiniz. Bunu yapanlar hesaplarını kullanmaya devam ediyorlar çünkü bu konuda rastgele bir şey yapamıyorlar.”

Elmas, bunun da bir siber akın olduğunu ve dolayısıyla çalıntı hesap piyasası yarattığını ekliyor.

Veri çıkarma limiti ve ücreti

Twitter’da şeffaflıkla ilgili sorunlar da var.

Geçen ay Elon Musk, Twitter’ın veri paylaşım politikasını tamamen değiştirdi. Daha önce, akademisyenler ve araştırmacılar analiz için Twitter’a başvurabiliyor ve ayda 10 milyona kadar ücretsiz veri alabiliyordu. Yapılan değişiklikle bu limit 10 bine çıkarılırken, veri paylaşımı aylık 100 dolar ücrete tabi tutuldu.

Tuğrulcan Elmas, değişikliğin akademik çalışmaları sekteye uğrattığına ve bu durumun seçim güvenliği için çalışan araştırmacıları da etkilediğine dikkat çekiyor.

Platformda şeffaflıkla ilgili başka konuların da olduğuna dikkat çeken Elmas, sayfa yöneticisi ile ilgili herhangi bir iletişim bilgisi paylaşma zorunluluğu olmadığını, bir sayfanın kullanıcı adı değiştirildiğinde bunun takipçilerine bildirilmediğini belirtiyor.

Kaynağı bilinmeyen haber hesapları

Twitter’ın Amerikan seçimleri sırasında yanıltıcı bilgiler konusunda uyarı koyduğunu ancak Türkiye seçimleri için tercih etmediğini belirten Elmas’a göre, sahte gündem etiketleri Türkiye’de böbürlenme haberlerinin ve linç kampanyalarının aracı haline geldi. Twitter algoritmasının gündem etiketleri içeren tweet’lere öncelik verdiğine dikkat çeken Elmas, yüksek etkileşim için tasarlanmış tweet’ler gönderen kampanya hesaplarının gönderilerinin, bu hesapları takip etmeseniz bile ana sayfanızda göründüğünü açıklıyor.

Son zamanlarda Twitter’da çeşitli haber hesaplarının ortaya çıktığını kaydeden Elmas, “Bu hesaplar haberlerle etkileşim almak için tasarlandı ve bu nedenle etkileşim alıyorlar. Artık ana sayfanıza baktığınızda genellikle bu hesapların haberlerini görüyorsunuz. 200.000 takipçili haber hesabı, 2 milyon takipçili gerçek gazete hesabından daha görünür. Bu çok tehlikeli bir durumdur. Bu haber hesaplarının arkasında kimin olduğu belli değil. Rastgele bir editoryal süreç yoktur. Sorumlu değiller ve insanları tamamen gücendirecek veya kızdıracaklar. Etkileşim alacakları şekilde haber yapıyorlar. Yani bir bakıma manipüle ediyorlar.”

Bu hesapların taraflı olup olmadığı analiz edilse bile ertesi gün isimlerini değiştirip başka bir kimliğe dönebileceklerini vurgulayan Elmas, analizlerin bu nedenle işe yaramadığını belirtiyor.

Elmas, Türkiye’deki sahte gündem maddelerine bakıldığında atama, af ya da kanun değişikliği talep edenlerin kampanyalarının dikkat çektiğini, reklam amaçlı geçersiz gündem etiketlerinin de çok yaygın olduğunu anlatıyor.

Elmas, seçim gündeminin yanı sıra parti kampanyalarına ilişkin etiketleri de görmeye başladıklarını, bunların ortasında aday adaylarının etiketleri ve parti seçim sloganlarının yer aldığını belirterek, öne çıkan manipülasyon veya böbürlenme haber kampanyalarının gündem maddesi gibi göründüğüne dikkat çekiyor. Çoğunlukla AKP’den yana.

“Seccade kampanyası başarılı oldu”

En değerli ve üst sıralarda yer alan hashtag’lerden birinin #ovma etiketi veya #yatak hashtag’i olduğunu söyleyen Elmas, “Bu iki etikete tıkladığınızda ilk olarak bu kampanya tweet’lerini görüyorsunuz. AK yanlısı Parti kanaat önderi hesapları içeriği yayar.Ardından retweet yaparak misyon sahibi hesaplardır.İçeriğin daha görünür olmasını sağlar.Akabinde gündem botları tagı gündeme getirerek kampanyayı daha görünür hale getirir. ana sayfa.Biliyorsunuz bu gündem oldukça etkili oldu.Çünkü muhalefet hesapları tarafından konuşuldu ve tartışıldı.Böyle şeyler olunca kampanya asıl gündem oldu.Başarılı oldu” diyor.

Elmas, bir diğer etkili manipülasyon kampanyasının da CHP İstanbul Milletvekili Yunus Emre’nin belediyelere özerklik verilmesi ve belediyelerin güçlendirilmesi yönündeki açıklamasıyla ilgili olduğunu söyledi. Bot hesaplarla gündeme getirildiği söyleniyor.

Tuğrulcan Elmas’a göre kampanyayı yönetenler, sahte gündem etiketleriyle yürütülen kampanyalarda eleştiri veya onay içeren herhangi bir içerik paylaşmadan kendi telaffuzlarını yayabiliyor. Bu da haksız rekabete yol açar.

“Rus trollerinin benzer bir kampanyası”

Elmas, Türkiye’deki anonim Twitter sayfalarının etkinliği ile 2016 Amerika seçimlerinde Rusya kaynaklı trol etkinliklerinin benzerliğine dikkat çekiyor.

Elmas, 2016 seçimlerinde Rus menşeli yerel haber hesaplarının Amerikan profilini benimsediği, aşırı sağcı kitleyi hedef alan, siyahilere yönelik kampanyalar yürüten hesapların seçimleri manipüle ettiği tartışmalarını hatırlatarak, “Bir de görüyoruz. Şu anda Türkiye’de de aynı durum var.”

Elmas, Türkiye’de sağcı gruba karşı karşı tarafın teröristlerle işbirliği yapmakla suçlandığı kampanyalar yürütüldüğünü, muhalif, Kemalist veya milliyetçi olduğunu iddia eden hesapların da bu ideoloji kitlesini bir araya getirerek manipülatif paylaşımlar yaptığını belirtiyor.

Türkiye’de kaynağı belirsiz ve çoğu taraflı haberlerin diğer ülkelere göre daha aktif olduğunu vurgulayan Elmas, Türkiye’de manipülasyonun diğer ülkelere göre çok daha koordineli bir şekilde yürütüldüğüne dikkat çekiyor. kabul edilen bir durum.

Meta yanlış bilgileri uyaracak

Seçimlere sayılı günler kala Twitter’ın seçim güvenliğine ilişkin herhangi bir önlem alıp almayacağı ise belirsiz.

Aralarında Doğru.org ve Doğruluk Payı’nın da bulunduğu 90 bağımsız doğrulama kuruluşuyla iş birliği yapan Meta, Facebook ve Instagram’da saçma sapan bilgiler tespit edildiğinde görünürlüğünü azaltacak. Bu bilgiyi paylaşan kişiye bildirim gönderecek ve ‘bu bilgi yanlış olabilir’ uyarısı ile gerçek kaynağa yönlendirecektir. Şirket ayrıca koordineli ve aldatıcı hesapları kapatacağını da duyurdu.

Mani olmadan DW Türkçe’ye nasıl ulaşabilirim?

haber-cine.xyz

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

evden eve nakliyat firmaları
Başa dön tuşu